"Wschodnie chrześcijaństwo a Rosja. Na tle rozbioru pierwiastków cywilizacyjnych Wschodu i Zachodu". Wątek gnostycko-manichejski
Wschodnie chrześcijaństwo a Rosja. Na tle rozbioru pierwiastków cywilizacyjnych Wschodu i Zachodu, Bogumił Jasinowski, Wilno 1933. Wątek gnostycko-manichejski.
Podstawą dla książki Wschodnie chrześcijaństwo a Rosja... Bogumiła Jasinowskiego były wykłady wygłoszone przez niego w Instytucie Naukowo-Badawczym Europy Wschodniej w Wilnie w 1932 r. W opinii autora książka, ze względu na złożony przedmiot badań, obejmuje obszar aż trzech dziedzin: 1. historii i filozofii chrześcijaństwa; 2. teorii prawa, oraz 3. „ogólnej nauki o Rosji” (Jasinowski 1933: VI). Współcześnie należałoby zaliczyć ją do prac z historii mentalności lub z historii idei.
Jasinowski w swoim studium bada dwie powiązane ze sobą kwestie. W pierwszej części książki rozważa „strukturę duchową wschodniego chrześcijaństwa” (Jasinowski 1933: 2), w drugiej – analizuje „dalsze losy kultury wschodnio-chrześcijańskiej lub bizantyjskiej w historii Rosji”, uwzględniając tu „właściwości rosyjskiego doświadczenia dziejowego” (Jasinowski 1933: 2). Ponadto autor umieszcza swoje rozważania na szerszym tle różnic kulturowych pomiędzy Europą i Rosją. Należy dodać, że kulturę czy cywilizację rosyjską uważa on za pośrednią pomiędzy europejską a wschodnią, tę ostatnią reprezentowaną dla niego najlepiej przez Indie.
Jeśli chodzi o część pierwszą („Struktura psychiczna wschodniego chrześcijaństwa”), autor bierze tu pod uwagę trzy aspekty: 1. filozofię, teologię i dogmatykę oficjalnego Kościoła Wschodniego; 2. aspekt pozateoretyczny tego Kościoła, tj. życie zakonne i stosunek Kościoła do państwa, oraz 3. wpływy religijne określane przez Jasinowskiego jako „prądy gnostycko-manichejskie”.
W części drugiej („Rzut oka na kształtowanie się duchowości rosyjskiej”) autor bada wpływ idei czy wzorów kulturowych wczesnego chrześcijaństwa na kulturę rosyjską tak w porządku diachronicznym (od końca XVII w. do rewolucji bolszewickiej), jak i synchronicznym (wyróżnia tu dwa obszary analizy: filozofię rosyjską, ze szczególnym uwzględnieniem refleksji Władimira Sołowiowa, Nikołaja Bierdiajewa i Nikołaja Łosskiego, oraz literaturę, z podkreśleniem twórczości Lwa Tołstoja, Fiodora Dostojewskiego i Dmitrija Mereżkowskiego).
W podsumowaniu książki Jasinowskiego należy powiedzieć, że polski filozof jest zwolennikiem tezy o tym, że zespół idei charakterystyczny dla wczesnego wschodniego chrześcijaństwa, w tym przede wszystkim gnostycyzm, wywarł znaczący wpływ na kształtowanie się kultury i mentalności rosyjskiej. Wpływ ten wyrażał się przede wszystkim w powstaniu umysłowego dualizmu pomiędzy duchowym ideałem a rzeczywistością społeczno-polityczną, a to z kolei – już w czasach autora – miało się wybitnie przyczynić do rewolucji i powstania państwa bolszewickiego w Rosji.
Wątek gnostycko-manichejski. W rozważaniach rosjoznawczych Jasinowskiego wątek gnostycko-manichejski (Jasinowski 1933: 29–47) jest szczególnie ważny, autor jest bowiem zdania, że to właśnie w pozaoficjalnych czy właściwie heretyckich nurtach Kościoła Wschodniego najlepiej wyraża się struktura ideowa i mentalna wschodniego chrześcijaństwa. Polski badacz uważa ponadto, że „gnostycki pierwiastek” „odsłania wewnętrzną strukturę niezmierzonej ilości zjawisk życia duchowego Rosji” (Jasinowski 1933: 6). Jasinowski ujmuje zagadnienia gnostycko-manichejskie na sposób syntetyczny: próbuje bowiem ustalić podstawowe cechy, którymi miałby się wyróżniać szeroko rozumiany gnostycyzm. Jest to postawa tym cenniejsza, że omawiane zjawisko religijne ma charakter polimorficzny i wielowątkowy, więc zwykle przedstawia się je za pomocą metody historyczno-opisowej.
Polski badacz jako definicje gnostycyzmu proponuje dwa zestawy cech: jeden sensu largo, drugi sensu stricto. Pierwszy z nich (Jasinowski 1933: 33) jest na tyle szeroki, że może odnosić się nie tylko do gnostycyzmu, lecz także – jak twierdzi autor – do „innych wielkich prądów umysłowych, zwłaszcza takich, jak neoplatonizm oraz większość systemów filozoficznych-religijnych Indii” (Jasinowski 1933: 33–34). Jasinowski wymienia tu następujące punkty:
- Proces rozwoju rzeczywistości jest procesem rozwoju Boga, który przechodzi następnie w historię ludzkości.
- Rzeczywistość zmysłowa/materialna ma charakter iluzji. Także ludzka natura Chrystusa jest czymś pozornym (doketyzm).
- Tworzenie świata to uzewnętrznianie się Boga na sposób emanacyjny (ważne greckie pojęcie probole, tłumaczone przez autora jako „rzut emanacyjny”).
- Kategoria „eonów” jako boskich bytów wypełniających dystans pomiędzy niepoznawalnym Bogiem a światem (eony tworzą Pleromę, „pełnię”). Według autora przeciwieństwem Pleromy jest Kenoma, czyli „pustka”, która odnoszona jest do świata zmysłowego.
- Wyzwolenie i zbawienie jest możliwe tylko dzięki „najwyższej formie poznania religijnego”, tj. gnosis.
Ścisła definicja gnostycyzmu przedstawiona przez Jasinowskiego (Jasinowski 1933: 47) zawiera cztery punkty:
- Świat pochodzi od złej lub niedoskonałej istoty, np. od Boga Nowego Testamentu pojmowanego jako demiurg.
- „Ambiwalencja Dobra i Zła, Ducha i Ciała, Boga i Seksualności”. Chodzi tu przede wszystkim o libertyńskie postawy i zachowania uczestników niektórych nurtów gnostycyzmu, w których „bezwzględne potępienie płci i ciała przechodzi równocześnie w ich ubóstwienie, a odrzucenie Zła – w uwielbienie jego potęgi (w kainizm lub satanizm)” (Jasinowski 1933: 41).
- Hierarchiczne zróżnicowanie ludzi na: pneumatyków, psychików i hylików.
- Opozycja wobec judaizmu mająca wyrażać się odrzuceniem Starego Testamentu.
W komentarzu do swojej ścisłej definicji gnostycyzmu polski badacz podkreśla dualizm Dobra i Zła jako jego konstytutywną cechę.
Mariusz Dobkowski
Literatura: Kornat M., 2002, Bogumił Jasinowski (1883–1969) i jego interpretacja bolszewizmu, [w:] B. Jasinowski, Wschodnie chrześcijaństwo a Rosja, Kraków, s. VII–LV; Pawlak J., 2002, Bogumił Jasinowski – badacz cywilizacji wschodniochrześcijańskiej, [w:] Filozofia na Uniwersytecie Stefana Batorego, red. J. Pawlak, Toruń, s. 254–274; Pawlak J., 2004, Myśl historiozoficzna Bogumiła Jasinowskiego, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska”, Sectio I, Philosophia-Sociologia t. 29, s. 139–156.
Słowa kluczowe: Bogumił Jasinowski, gnostycyzm, manicheizm, Rosja